Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Overstappen van boekhouder of boekhoudpakket doe je niet zomaar. Toch is een overstap verstandig als de situatie daarom vraagt. In dit artikel geven we enkele redenen die een switch rechtvaardigen. Ga jij ervoor?
Twijfel je over de samenwerking met je huidige boekhouder? Overweeg een overstap als:
Goede bereikbaarheid en heldere communicatie zijn essentieel voor een prettige samenwerking. Loopt het hier stroef? Overweeg een andere boekhouder.
Door de slimme software van tegenwoordig zijn boekhouders steeds minder tijd kwijt met het invoeren van gegevens. Dit betekent ook dat de basisdienstverlening (je boekhouding bijhouden) van boekhouders steeds goedkoper wordt. Dus vind je dat je wel heel veel betaalt voor jouw (beperkte) administratie? Vraag dan offertes op bij concurrenten. Wellicht loont het de overstap.
Jij bent en blijft verantwoordelijk voor je administratie. Controleer daarom de voortgang in je administratie en loop aangiftes na. Ontdek je fouten? Dan slaapt je boekhouder en ben je kwetsbaar bij een controle door de Belastingdienst. Een betere reden voor een overstap kunnen wij niet bedenken.
Maak je een enorme groei door als ondernemer of verandert je organisatievorm van eenmanszaak naar bv of vof? Grote kans dat je wensen omtrent de administratie veranderen. Check of je huidige boekhouder past binnen dit plaatje. Is dat niet het geval? Dan is een overstap makkelijk gezet.
Ben je tevreden met je boekhoudsoftware? Zoek dan op de website van je leverancier naar een geschikte specialist. Via een pakket zoals MoneyMonk vind je eenvoudig een boekhouder bij jou in de buurt. Ook handig: met deze checklist zoek je nog gerichter.
Ben je tevreden met je boekhouder, maar niet met de software waarin jullie samenwerken? Dan is een switch van boekhoudpakket ook mogelijk. De meeste boekhouders werken namelijk met verschillende pakketten. Een overstap van boekhoudpakket komt dichterbij als:
Het is belangrijk dat je boekhoudpakket je werk als ondernemer makkelijker maakt, niet moeilijker. Dus ontbreken functionaliteiten die je nodig hebt of raak je gefrustreerd als je werkt met modules die wel beschikbaar zijn? Dan is het een goed idee om over te stappen.
Als je een vraag hebt over je boekhouding, wil je snel worden geholpen. Moet je te lang wachten op reactie van de helpdesk of laten ze je in de kou staan? Ga op zoek naar een pakket met betere service. Dat verdien je.
Verschillende softwarepakketten starten met een laag tarief, maar vragen extra geld voor de automatiseringsmogelijkheden. Hierdoor lopen de kosten op als je administratie groeit. In dit geval ben je waarschijnlijk goedkoper uit bij een pakket met een all-in prijs.
Je administratie bijhouden in Word of Excel gaat nog als je een kleine administratie hebt. Maar zodra je meer omzet en kosten maakt, ben je wel heel veel tijd kwijt met invoeren. Een overstap naar een boekhoudprogramma is een slimme stap. Je kunt het invoerwerk overlaten aan de software. Daarmee besparen jij en je boekhouder kostbare tijd, die je kunt stoppen in je onderneming én je boekhouder in advies.
Heb je vragen als:
Doe je je boekhouding momenteel zelf in een softwarepakket dat bevalt? Dan kun je natuurlijk ook een boekhouder inhuren. Dat is van meerwaarde in de volgende gevallen:
Ben je regelmatig aan het spitten door oude boekingen op zoek naar een fout? Of erger nog, krijg je een tik op de vingers van de Belastingdienst? Allemaal signalen dat je je administratie niet op orde hebt. Help jezelf en schakel een kundige boekhouder in. Er valt een last van je schouders.
Als de agenda helemaal volloopt met klussen blijft er (te) weinig tijd over voor de administratie. Herkenbaar? Besteed je boekhouding uit. Met een volle agenda, kun je het makkelijk betalen.
Een boekhouder weet veel meer van de belastingregels dan jij en kan je belastingdruk daarom verlagen. Dat is zeker het overwegen waard als je veel verdient.
Let op: het beste overstapmoment verschilt voor boekhouders en boekhoudsoftware.
Schakel vóór het einde van het jaar een nieuwe boekhouder in. Van januari tot en met april zijn ze druk met aangiftes. Vooral in het najaar hebben ze ruimte in hun agenda om je te helpen met het overzetten van je administratie. Mogelijk krijg je zelfs korting als je voor het nieuwe boekjaar overstapt van boekhouder.
Stap over naar een ander boekhoudprogramma op de volgende momenten:
We raden je in ieder geval aan om ervoor te zorgen dat je een heel boekjaar (01-01-20XX t/m 31-12-20XX) in hetzelfde (boekhoud)programma hebt staan. Dit is niet per sé noodzakelijk maar wel handig!
Houd rekening met de volgende stappen:
Bekijk voor het overstappen wat de opzegtermijnen zijn van je boekhouder en boekhoudprogramma. Het is zonde om dubbele kosten te maken!
Je moet als ondernemer in Nederland 7 jaar lang je financiële administratie bewaren. Hieronder vallen het grootboek, debiteuren, crediteuren, in- en verkopen en eventuele voorraad- en loonadministratie. Bij de meeste boekhoudprogramma's kan je de gehele administratie in één keer downloaden.
Tip: sla je bestanden veilig op. Het liefst op meerdere plekken. Bijvoorbeeld in een digitale opslag zoals Dropbox of Google Drive en op de harde schijf van je computer.
Je administratie anders inrichten vraagt tijd. Je moet sowieso je administratie overzetten naar je nieuwe boekhouder en/of boekhoudprogramma. Plan deze uren in, in overleg met je boekhouder, zodat je niet opnieuw vastloopt.
Zoek je een boekhoudprogramma dat niet duur maar wel effectief is? Dan is MoneyMonk je antwoord! MoneyMonk is een boekhoudprogramma voor zzp’ers waarmee jij je boekhouding en administratie gemakkelijk bijhoudt. En kom je er even niet uit? Dan kan je het support team bellen of een bericht sturen.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.