Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
In de aangifte inkomstenbelasting staan termen die voor veel zzp’ers geen dagelijkse kost zijn. Wat betekenen ze precies? En vooral: wat moet je waar invullen? In dit artikel lichten we een aantal termen uit die bij veel ondernemers vragen oproepen.
In de aangifte wordt naar je kortlopende en je langlopende schulden gevraagd. Wat is het verschil? Onder kortlopende schulden vallen bijvoorbeeld leningen bij de bank, facturen van je leveranciers of belasting die je op 31 december nog moest betalen. Bij langlopende schulden gaat het om bedragen die je voor meer dan één jaar hebt geleend bij de bank, familie of vrienden.
Financiële baten en lasten zijn bijvoorbeeld rente die je hebt ontvangen of betaald over je banksaldo of leningen. Ook kosten die je hebt gemaakt om een lening af te sluiten voor je bedrijf gelden hierbij (zoals notariskosten). Onder buitengewone baten en lasten wordt bijvoorbeeld de bijtelling voor je auto gerekend of de btw van de kleineondernemingsregeling.
Heb je vragen als:
In je aangifte zal je ook de term ‘overige bedrijfskosten’ tegenkomen. Onder deze overige bedrijfskosten vallen alle kosten die je maakt om je werk te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan je auto, telefoon, internet, adviseurs en inventaris.
Bij vaste activa gaat het om de waarde van je bedrijfsmiddelen op 31 december. Denk daarbij aan machines, inventaris of je computer. Je berekent de waarde zo:
Lees meer over termen die je tegenkomt in de aangifte inkomstenbelasting op de website van de Belastingdienst.
Niet alleen moet je weten welke cijfers je nodig hebt, je moet ook weten waar je ze moet invullen. Sommige zaken vind je namelijk op meerdere plekken in de aangifte terug. Zoals je telefoon:
Twijfel je over de cijfers? Bekijk dan dit handige overzicht van de Belastingdienst. Ook vind je hier een handige aangiftechecklist voor ondernemers.
TIP Wil je ook je btw-aangifte zelf doen? In de gratis download hieronder lees je daar meer over.
TIP Meer weten over ondernemen? In het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst vind je praktische informatie over premies, belastingen en bijdragen. Download hier het handboek.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
meld je aan voor de nieuwsbrief
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.