Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Nieuwe klanten vinden kan voor jou als kleine ondernemer best lastig zijn. Je hebt weinig tijd en weet misschien niet waar je moet beginnen. Deze 5 marketingtips helpen je om jouw bedrijf verder te ontwikkelen en nieuwe klanten aan te trekken.
Binnen je eigen netwerk kun je vaak de beste klanten vinden. Doordat je ze al kent, zullen ze gemakkelijker klant bij je worden. Daarnaast mag je bij deze klanten over het algemeen meer fouten maken zonder dat ze gelijk bij je weggaan, al wil je in principe natuurlijk geen fouten maken bij je kennissen.
Aan jouw huidige klanten kun je weer vragen of zij je in contact brengen met bedrijven waarvoor je zou kunnen werken. Op die manier hoef je zelf geen acquisitie te doen, maar helpen jouw klanten met het vertellen van jouw verhaal.
Zoals bij de eerste tip al duidelijk werd, is een groot en sterk netwerk erg belangrijk. Door relevante evenementen te bezoeken leer je potentiële klanten kennen, die je óf direct klant kan maken óf kan toevoegen aan je netwerk (die later klanten worden). Vergeet niet een visitekaartje te vragen van de mensen die je leert kennen, en deel ook jouw visitekaartje uit.
Heb je een eigen bedrijfspand? Dan is dat een ideaal middel om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Vaak lopen er dagelijks duizenden mensen langs, dus je hebt duizenden kansen op nieuwe klanten. Gebruik bijvoorbeeld spandoeken en vlaggen met jouw bedrukking om jouw bedrijfspand in het straatbeeld te laten opvallen.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Via sociale media kun je eenvoudig jouw doelgroep bereiken. Zorg ervoor dat je leuke berichten plaatst die verband houden met jouw bedrijf. Je kunt je netwerk uit tip 1 vragen om jouw bereik te vergroten. Als tien van jouw vrienden een bericht delen, heb je vaak een bereik van duizenden personen. Groot voordeel van sociale media is dat het gratis op te zetten is. Een nadeel is dat het veel tijd kost om bij te houden. Gebruik hiervoor een social media dashboard.
Daarnaast ben je natuurlijk trots op je werk. Een sociaal medium als LinkedIn leent zich er enorm voor om een foto te plaatsen waarin je jouw klant tagt en je je volgers meeneemt in de opdracht. Waarom werken jullie met elkaar samen? Wat zijn de eerste resultaten? Kan je er een foto van maken? Laat een quote achter van je klant waarom ze graag met je samenwerken en roep mensen op om te reageren.
80% van de kleine bedrijven heeft een lokale doelgroep. Wanneer je weet dat jouw doelgroep zich in een klein geografisch gebied bevindt, maakt dat de marketing een stuk gemakkelijker en goedkoper. Je hoeft namelijk niet de personen te benaderen die niet binnen dat gebied vallen. Zo hou je tijd over voor de lokale doelgroep die er wel toe doet. Als je weet waar de doelgroep woont, dan is een huis-aan-huismailing erg effectief.
Bovenstaande tips zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn legio mogelijkheden om meer nieuwe klanten binnen te halen en jouw bedrijf te laten groeien. Ga met deze tips aan de slag en wees vooral creatief!
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.