Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Een succesvol bedrijf runnen kan pas als je een sterk merk hebt. Daarom moet je veel tijd investeren in het bouwen van dat merk. Hierbij is het belangrijk om de kernwaarden van je merk aan nieuwe en oude klanten te presenteren.
Hier zijn vijf stappen om je merk te bouwen:
“Je weet niet waar je heen gaat, als je niet weet waar je vandaan komt.” Het is moeilijk om een bedrijf te laten groeien als je geen stevige fundering hebt.
Voordat je een strategie gaat formuleren, is het belangrijk om te bepalen waar je merk voor staat. Reflecteer op de belangrijkste pluspunten van jouw bedrijf en hoe die punten bijdragen aan het welzijn van de klanten.
De volgende stap is het ontwikkelen van je krachten en waarden als een manier om jezelf te onderscheiden van andere merken in jouw industrie. Bedenk een unieke waardepropositie. Er zijn zoveel bedrijven die min of meer hetzelfde product aanbieden, dat je klanten een goede reden moet geven om voor jouw bedrijf te kiezen.
Als je het lastig vindt om tot een waardepropositie te komen, kan je in contact treden met je bestaande klanten. Vraag hen naar jouw onderscheidend vermogen. Waarom werken ze graag met jou en/of jouw bedrijf, wat onderscheidt je van de rest en waarom komen ze bij je terug. Vraag dit aan tien van jouw klanten, door de telefoon, per e-mail of stuur ze een enquête toe. Deze informatie gaat je helpen bij het vormgeven van je waardepropositie.
Zodra je jouw unieke waardepropositie hebt bepaald, ontwikkel je een branding strategie die dit kan vertalen naar je klanten. Een goede strategie communiceert jouw merkbeloftes via reclame, bedrukte kantoorartikelen en verpakking.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Laat iedereen kennismaken met je merk door verschillende kanalen te gebruiken zoals social media, advertenties in de krant, televisiereclames of zelfs radioreclames. Je kunt ook een blog starten, samenwerken met andere bedrijven of je visuele identiteit een opfrisbeurt geven. Dit zijn allemaal goede manieren om je klanten een beeld te geven van jouw merk.
Geef andere tactieken ook een kans. Verwerk je merk bijvoorbeeld op memoblokken of kladblokken. Dit laat altijd een indruk achter bij degene die dat gebruikt. Hoewel dit niet de meest flitsende marketingstrategie is, is het effect wel degelijk aanwezig.
Onthoud dat je een duidelijk en consistente boodschap uitdraagt in al je content, of het nu gedrukt of digitaal is. Houd de persoonlijkheid van je merk in je achterhoofd bij het samenstellen van die boodschap. Pas als je een consistente strategie uitvoert, ga je resultaat van je werk zien.
Klanten hebben een zwak voor bedrijven waar ze een band mee hebben. Zorg daarom dat je een goede relatie bouwt met klanten door je merk te personaliseren. Geef klanten de kans om een authentieke en persoonlijke ervaring met jouw merk te hebben.
Er zijn veel verschillende manieren om jouw merk te personaliseren. Eén ding dat je kunt doen is een consistente boodschap verspreiden via al je communicatiekanalen, zoals je website, buitenreclame, advertenties, sociale media en zelfs blogposts. Klanten houden namelijk alles in de gaten. Wat je zegt én hoe je het zegt.
Jouw klanten houden van authenticiteit. Ze geloven in het aanmoedigen van bedrijven die worden gerund door echte mensen. Blijf trouw aan jezelf en waar je in gelooft en laat dit terugkomen in alle aspecten van jouw merk.
Maak contact met je klanten. Leer precies wat zij nodig hebben en wat ze willen. Dit zorgt ervoor dat je vanzelf je producten gaat aanpassen zodat het bij de wensen van de klant past.
Verandering is de enige constante factor en daarom niet tegen te gaan. Als de wereld verandert, moet je merk daarin mee gaan. Het continu evalueren van je merk maakt dit proces gemakkelijker.
Door alle aspecten van je merk te evalueren, kan je achterhalen of je merk nog relevant is. Dit gaat ook over je producten, service, marketingactiviteiten, et cetera. Moeten aspecten hetzelfde blijven of is het tijd om het een en ander aan te passen? Zijn mensen je merk wellicht helemaal vergeten? Dit zijn goede vragen om jezelf én je klant eens in de zoveel tijd te stellen.
Het evaluatieproces maakt ook duidelijk waar de kansen voor jouw merk liggen en waar de mogelijke dreigingen vandaan kunnen komen.
Het bouwen van een merk is een doorlopend proces dat ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf grote hoogtes bereikt. Het helpt bij het bewerkstelligen van groei en het bijblijven in een steeds sneller veranderend klimaat. Gebruik onze tips vandaag nog om jouw merk optimaal te laten groeien.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.