Doorloop ons zzp stappenplan
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Als zzp'er is het belangrijk om je doelgroep te kennen, maar het is minstens zo belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen. In dit artikel geven we je een aantal praktische handvatten om hiermee aan de slag te gaan.
Stel: je bent gewichtsconsulent(e) en je hebt je eigen praktijk. Natuurlijk denk je jouw doelgroep(en) te kennen: mensen die te dik zijn, mensen die juist te dun zijn, mensen die vitaler willen worden en mensen die gezonde voeding en sporten met elkaar willen combineren. Maar is het wel zo simpel?
Je denkt dat je je doelgroep op deze manier prima in kaart hebt gebracht. Maar is dat ook zo? Want wie zijn die mensen die willen afvallen of aankomen? Zijn ze jong of oud, man of vrouw, kapitaalkrachtig of juist niet?
Het maakt nogal wat uit tegen wie je praat. Mannen willen bijvoorbeeld op een andere manier benaderd worden dan vrouwen. Toch? Daarom is een gedegen doelgroeponderzoek en een concrete omschrijving zo van belang. Dan weet je echt met wie je te maken hebt, voor wie je het allemaal doet én wat zij willen.
Wat voor bedrijf of organisatie je ook start, je bent nooit alleen. En waarom zou je het wiel nog een keer willen uitvinden? Maak gebruik van wat je concurrenten al doen of juist niet doen. Waar ligt de focus van jouw concurrenten? Op welke niches richten zij zich? Hoe benaderen zij hun doelgroepen en op welke gebieden onderscheiden zij zich? En veel belangrijker: waar wil jij jezelf in onderscheiden?
Tijdens een (online) concurrentieanalyse kijk je onder andere naar de website en andere uitingen van de concurrentie. Hiervoor moet je wel het internet afstruinen. Dit kan onder andere middels een aantal handige tools zoals Moz Link Explorer en Majestic SEO. Met deze tools kun je niet alleen de sterke, maar ook de zwakke punten van je concurrent analyseren. Ze geven een goed beeld van de online kracht die je concurrenten hebben op het gebied van zoekwoorden en populariteit.
Ook sociale media kunnen helpen bij het in kaart brengen van je doelgroep(en). Als je zelf actief bent met Twitter en Facebook, kun je aan je volgers al zien wie het zijn en wat ze bezighoudt.
Maar je kunt natuurlijk ook de sociale media van je concurrentie bekijken om te bepalen op welk terrein jij kunt uitblinken. Aangezien je doelgroep stukken specifieker is dan in het voorbeeld, is het belangrijk om hen actief op te zoeken.
Voor het analyseren van sociale media heb je een aantal handige tools:
Wanneer je een website hebt, beschik je ook over de statistieken van deze website. Dit kan op verschillende manieren. Sommige content management systemen beschikken al over statistieken, maar anders kunnen de volgende tools je verder helpen:
Ga je starten? Doorloop ons zzp stappenplan zodat je niets vergeet!
Niet alleen met interne statistieken (van je website en je social media kanalen), maar ook met externe statistieken kun je meer te weten komen over je doelgroep. Het is erg handig om het zoekgedrag in kaart te brengen. Want jij kunt wel denken dat sommige zoekwoorden erg logisch zijn, maar denkt jouw doelgroep daar ook zo over?
Waar zoekt de Google gebruiker naar? Dit kan met behulp van de Keyword Planner van Google. Dit geeft, samen met de trends door de jaren heen, perfect weer welke zoekwoorden voor jouw bedrijf relevant zijn. 'Snel afvallen’ is bijvoorbeeld interessanter vlak voor de zomer dan in de winter.
Wanneer je dit allemaal in kaart gebracht hebt en dus weet waarop jouw doelgroep zoekt, is het van belang om je eigen website te bekijken. Sluit de content die je aanbiedt aan bij waar je doelgroep naar op zoek is? Wanneer je over bijvoorbeeld ‘snel afvallen’ helemaal geen teksten, afbeeldingen of video’s aanbiedt, wordt het haast onmogelijk om internetgebruikers met die interesse naar jouw website toe te trekken.
Naast alles wat online meetbaar is, is het natuurlijk ook belangrijk om het fysieke gedrag van je klanten/doelgroepen te analyseren en in kaart te brengen. Durf te vragen. Vraag je klanten wie zij zijn, wat ze zoeken en wat ze willen. Dit kan door gewoon met ze in gesprek te gaan of ze uit te nodigen voor een enquête, interview of discussie. Kies die vorm die het beste past bij wat jij wilt weten en wat jouw klanten het prettigst vinden.
Als je bijvoorbeeld gewichtsconsulent(e) bent, kan een eigen praktijk met een privéplek om oefeningen te doen aantrekkelijk zijn voor mensen met overgewicht dan een overvolle sportschool. Een topsporter daarentegen vindt het misschien juist fijner om oefeningen te doen in een sportieve omgeving. Op beide doelgroepen dien je jouw dienstverlening af te stemmen, zowel offline als online. Het allerbeste is natuurlijk om zowel de online methoden als het analyseren van fysiek gedrag met elkaar te combineren. Op deze manier kun je jouw online en offline communicatie perfect op elkaar afstemmen.
Met het bovenstaande heb je een heleboel data over wie je doelgroep is, waarnaar zij op zoek zijn, waarin ze geïnteresseerd zijn en waar ze zich graag bevinden. Een handig hulpmiddel is het maken van persona’s van je doelgroep.
In een persona komen de demografische kenmerken, het gedrag en de levensfase waarin jouw doelgroep zich bevindt samen. Hierdoor heb je altijd een concreet beeld van diegene waarvoor je schrijft. Je kunt jezelf beter inleven in de doelgroep, omdat je die daadwerkelijk 'voor je ziet'.
Meer interessante artikelen:
Wil jij handige whitepapers downloaden? Bezoek dan deze pagina met tientallen gratis downloads.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.