Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Als we aan marketing denken, denken we vooral aan wat we online zien of tegenkomen: socialemediaposts, tv-spots, elektronische billboards en veel meer. Maar hoe zit het met printmarketing? Het gebruik van drukwerk is nog steeds effectief in elke marketingstrategie.
Het gebruiken van geprinte producten is tegenwoordig weer helemaal hip! Veel bedrijven gebruiken geprinte producten om hun merk bekend in de markt te maken. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal, daarom geeft drukwerk als een flyer of brochure die je beet kunt houden een goed gevoel. Flyers updaten mensen bovendien met informatie. Ze gaan langer mee dan een socialemediapost of banneradvertentie op een website en kunnen gemakkelijk worden opgeborgen in tas, lade of doos. Drukwerk geeft ook een gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid voor jouw merk. Bovendien is het goedkoop en gemakkelijk te bestellen en produceren.
Hier zijn enkele suggesties over hoe je drukwerk kan gebruiken voor de marketing van jouw merk:
Hoe goed ontworpen jouw flyer, gevouwen folder of brochure ook is, al de gemaakte inspanning is niet effectief als het product niet aan de juiste mensen wordt getoond. Deel flyers of brochures uit of plaats ze op plekken waar de juiste doelgroep komt. Het is een goed idee om ze te verspreiden in gebieden waar mensen op iets of iemand wachten, zoals bij de trein, de ontvangstruimte bij een concert of de wachtkamer bij de tandarts. Veel mensen pakken een boek of tijdschrift erbij en beginnen te lezen om de tijd te doden. Zorg er daarom voor dat jouw flyers daar ook komen te liggen.
Een goede banner of bord is een klassieke advertentiemethode voor bedrijven. Het slaagt er altijd in om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken, vooral wanneer ze humoristisch en grappig zijn. Zelfs als mensen jouw winkel nu niet binnengaan, zullen ze zich de boodschap of advertentie herinneren en misschien zelfs verspreiden via mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld door het maken van een foto en delen op sociale media. Een bord of banner is daarmee letterlijk het uithangbord van jouw winkel of bedrijf.
Tegenwoordig is bijna iedereen zo gewend aan e-mails, dat we niet eens meer de moeite nemen om ze te lezen of te openen. Aan de andere kant is post dat wordt thuisbezorgd, spannender en leuker geworden. Het is de belevenis eromheen. Je kent het gevoel vast wel, dat je op een pakje aan het wachten bent. Je kijkt er gewoon naar uit. De kans is driemaal groter dat mensen de tijd nemen om de flyer of brochure te lezen die ze via de deur ontvangen dan digitaal verzonden per e-mail. Ga er daarom op uit en gooi de flyers door de bus!
Beurzen en tentoonstellingen zijn de beste plaatsen om de producten en diensten te presenteren aan potentiële klanten met dezelfde interesse als jij. Het is de perfecte plek om te netwerken met nieuwe en bestaande klanten. Iedereen die aanwezig is op beurzen of tentoonstellingen is een potentiële klant. Geef ze een visitekaartje of brochure voordat ze naar de volgende stand gaan. Klanten zullen je hierdoor blijven herinneren. Bovendien wordt de naam van jouw bedrijf hierdoor steeds bekender.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Iedereen houdt van een goede deal. Neem een couponcode op in je flyer of doe een voucher tussen de pagina’s van je brochure. Kortingen doen niet alleen het aantal bestellingen doen toenemen, maar ze helpen de klant ook om geld te besparen. Het is een win-winsituatie, wie kiest daar nou niet voor?
Giveaways zijn altijd een effectieve marketingstrategie. Mensen houden van gratis spullen. Als je jouw pen of een monstertje handcrème uitdeelt, versterk je de boodschap met een brochure of flyer. Het maakt niet uit dat de potentiële klanten op dit moment meer bezig zijn met de freebee dan met de brochure of flyer. Zodra ze thuis komen, zullen ze de tijd nemen om meer te weten te komen over je bedrijf. Bovendien zal het verhaal blijven hangen. Ook kunnen potentiële klanten het verhaal nog eens op hun gemak thuis teruglezen of navertellen.
Werk een deal uit met bedrijven in de regio, vooral met bedrijven in dezelfde sectoren als waarin jij nu actief bent. Misschien kun je visitekaartjes, flyers, brochures of zelfs koopwaar in hun winkel hebben, en kunnen ze er ook een aantal in jouw winkel achterlaten. Op deze manier worden hun klanten jouw klanten en andersom. Bovendien kun je er goede zakelijke relaties aan overhouden.
Je kunt zowel print als digitaal gebruiken als een marketingstrategie om jouw bedrijf te promoten. Waarom voeg je geen kleine teaser toe aan de volgende e-mailcampagne over een brochure of geschenk dat door de deur komt?
Neem QR-codes, socialemediakanalen en URL’s op in je drukwerk. Als klanten meer willen weten over jouw bedrijf, kunnen ze deze gebruiken om de online kanalen te bezoeken. Op deze manier kan een merk eenvoudig worden gepromoot of bekender worden gemaakt.
Het opnemen van hashtags in je flyers, banners of bewegwijzering is een andere goede marketingstrategie. Mensen zullen geneigd zijn om het te gebruiken als ze online posten. Hoe meer mensen de hashtag gebruiken, hoe meer de online aanwezigheid zal groeien. Zorg ervoor dat je een unieke hashtag bedenkt die nog niemand anders gebruikt. Hierdoor zullen mensen de hashtag koppelen aan jouw merk of bedrijf!
Druk iets af waarmee mensen foto’s kunnen maken, vooral wanneer er een verkoop of evenement is. Mensen zijn geneigd om er een foto van te maken en deze op sociale media te plaatsen. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de frames of fotolijsten op festivals, waarmee je een foto kan maken.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.