Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Een vliegende start is wat iedere zzp’er het liefste wil. Zodra je ‘live’ bent met je bedrijf, wil je immers zo snel mogelijk verdienen om je investering terug te verdienen en te groeien als onderneming. Een goede PR introductie kan je daarbij helpen. In dit artikel leggen we uit wat hierbij komt kijken.
Voor een nieuwswaardige introductie, is allereerst de positionering van je onderneming cruciaal. Jouw USP’s (Unique Selling Points, zeg maar de kwaliteiten waarmee jij je als aanbieder van een product of dienst gaat onderscheiden van de concurrentie) vormen hierbij de basis. Maar heb je ook nagedacht over de sociale impact? Daarmee creëer je nieuwswaarde en zorg je dat mensen over jouw onderneming gaan praten.
Een goed voorbeeld is Tony Chocolonely. Dit bedrijf verkoopt chocoladerepen, in de basis niet anders dan andere chocoladerepenmerken. Toch is Tony Chocolony in slechts 15 jaar uitgegroeid tot een bedrijf met bijna € 70 miljoen omzet. Hoe? Niet omdat ze communiceren over dat ze lekkere chocolade maken. Wel omdat hun positionering van ‘100% slaafvrije chocolade’ veel stof deed opwaaien tijdens de introductie.
Een goede manier om sociale impact te maken is: uitleggen waarom je dingen doet die je doet. Welk maatschappelijk probleem kaart jij aan? Ofwel, wat is jouw visie?
Sommige businessideeën zijn zo innovatief dat ze vanzelf het nieuws halen. Dit is echter zelden het geval! Natuurlijk is het prettig als je met jouw positionering voldoende nieuwswaarde realiseert, maar gewoonlijk wordt een introductie zorgvuldig gepland. Een drietal PR tactieken kunnen de nieuwswaarde versterken:
Wanneer presenteer je jouw onderneming aan de buitenwereld? Het is slim om dit pas te doen als je daadwerkelijk ‘in business’ bent. Hou met een introductie altijd rekening met externa factoren: is dit wel het juiste moment om naar buiten te treden? Je kunt externe factoren ook in je voordeel gebruiken, door in te haken op bijzondere momenten. Zo introduceerde startup Hey hun armband voor ‘aanraking op afstand’ op Valentijnsdag.
Waar introduceer je je onderneming? Je kunt een website online zetten en een bericht op je eigen sociale mediakanalen posten. Maar veel meer impact maak je door je onderneming op een onafhankelijk platform te introduceren, zoals nieuwsmedia of relevante communities. Of je kunt jouw onderneming introduceren tijdens een evenement. Zo kreeg The Ocean Cleanup pas echt de wind in de zeilen nadat Boyan Slat zijn visie presenteerde tijdens TEDxDelft.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Hoe zorg je dat het bericht over jouw bedrijf terecht komt op het platform van jouw keuze? Een beproefde methode is het persbericht. Maar je zou ook interviews kunnen geven aan media. Dan hoeft het niet altijd om de introductie van een nieuw bedrijf of product te gaan. Zoals Pieter Zwart van CoolBlue bewijst, kan het laten zien van een gezicht achter de onderneming eveneens voor nieuwswaarde zorgen.
Een PR introductie kan veel aandacht opleveren. Het is dan ook verstandig dat je vooraf goed nadenkt over wat je met deze aandacht gaat doen.
1. Het publiek dat jouw naam in de krant of een online artikel voorbij ziet komen, gaat jouw onderneming googelen. Want media zullen zelden een link naar jouw website plaatsen. Zorg dus dat je goed vindbaar bent in Google. Tools zoals Google Mijn Bedrijf en Search Console zijn hierbij essentieel.
Hier lees je hoe je de vindbaarheid van je bedrijf in Google kunt optimaliseren.
2. Zorg voor een goede welkomstaanbieding, zodat jouw bezoekers ook converteren en jouw PR-introductie daadwerkelijk klanten oplevert.
3. Gebruik gepubliceerde artikelen en interviews als onderdeel van jouw contentstrategie. Je kunt deze artikelen bijvoorbeeld op je website en sociale media kanalen plaatsen. Zo geef je ‘lengte’ aan de introductie.
Onderdit artikel vind je een stappenplan voor een social media strategie die je gratis kunt downloaden.
Door een goed plan op te stellen voor je PR introductie kun je jouw bedrijf een vliegende start geven. PR bureaus en freelancers kunnen hierbij helpen. Zij hebben niet alleen de kennis om jouw onderneming nieuwswaardig te positioneren, maar beschikken ook over mediarelaties waardoor jouw introductie meer tractie krijgt in de media.
Deze bijdrage is geschreven door Chris Peters. Chris is eigenaar van Crisp Communications en heeft een achtergrond in public relations. Hij heeft aan bureauzijde gewerkt voor merken als Google, Nikon, Payconiq, VodafoneZiggo en Zonnatura.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.