Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Een logo is meer dan alleen een afbeelding of een aantal letters. Een logo helpt jouw bedrijf te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Een logo is het gezicht van jouw bedrijf, het eerste dat mensen zien. Het vertelt andere mensen wie je bent en waar je voor staat.
Een logo is het belangrijkste middel om te werken aan je branding. Het helpt klanten verbinding te maken met jouw merk. Het ontwerpen van een logo doe je stap-voor-stap. Wij hebben een korte handleiding geschreven over hoe je jouw eigen unieke logo kunt maken:
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Logo’s communiceren wie je bent, wat voor persoonlijkheid je merk heeft en zelfs waar je in gelooft als bedrijf.
De eerste stap in het ontwerpen van een logo is het uitzoeken van de merkidentiteit. Bedenk waarom je jouw bedrijf bent begonnen, wat je missie en visie is, welke waarden je hoog in het vaandel hebt staan en wat je anders maakt van alle andere bedrijven in dezelfde branche. Vraag jezelf af wat het doel van je merk is en wat je eraan doet om dat te bereiken.
Overweeg de persoonlijkheid van jouw merk. Welke indruk wil je dat klanten krijgen als ze jouw logo zien? Leuk? Grappig? Professioneel? Klassiek? Robuust? Creatief? Klantgericht? Vrolijk? Serieus? Al deze bijvoeglijke naamwoorden helpen je bij het verfijnen van het beeld en de stijl die je kunt gebruiken voor het logo-ontwerp. Natuurlijk zijn er nog veel meer termen, die je zouden kunnen helpen bij het bepalen van jouw logo! Schrijf daarom eens op papier waarvoor jouw merk staat!
Onderzoek is een belangrijke stap in het maken van een logo. Tijdens het onderzoek overweeg je alle relevante informatie, die je nodig hebt bij het vormgeven van jouw logo. Bijvoorbeeld kleuren die de doelgroep aanspreken.
Bepaal welke symbolen of afbeeldingen je kunt gebruiken. Kijk welke kleuren bij jouw merk passen. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Laten de kleuren, symbolen of afbeeldingen die ik nu heb gebruikt de persoonlijkheid van het merk goed zien?’
Kijk ook eens naar het logo van de concurrenten. Wat voor soort logo hebben ze? Waarom hebben zij gekozen voor dat logo? Wat voor persoonlijkheid probeert hun merk uit te beelden? Concurrenten hebben misschien ook marktonderzoek gedaan. Aangezien je dezelfde doelgroep als de concurrent probeert aan te trekken, kan het handig zijn om deze informatie in het marktonderzoek mee te nemen!
Het is ook belangrijk om te zien wat de laatste trends zijn op het gebied van logo-ontwerp. Welke stijl van logo-ontwerp is op dit moment in gebruik? Wat is er niet meer trending? Als ronde logo’s nu trending en hip zijn, kies je hier dan juist voor of probeer je opvallend te zijn en te gaan voor een vierkant logo?
Marktonderzoek is echt belangrijk bij het maken van een logo. Je weet door marktonderzoek wat je wel en wat je niet moet doen! Dit zal ervoor zorgen dat het logo onderscheidend en uniek ten opzichte van de concurrentie is!
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Aan elk goed idee gaat een brainstormsessie vooraf. Nu je over alle nodige informatie beschikt en de mogelijkheden hebt overwogen, is het tijd om te beginnen met het logo ontwerp. Onze tip; pak pen en papier en ga aan de slag!
Maak verschillende versies van het logo. Probeer verschillende afbeeldingen, stijlen en vormen. Het hoeft niet perfect of gedetailleerd te zijn. Soms is het gewoon het beste om het simpel te houden. Belangrijk n deze stap is om allerlei verschillende ideeën gewoon op papier te schrijven. Maakt niet uit als het nog niet perfect is! Zet het allemaal op papier en laat de creatieve geest in je los.
Als je klaar bent met brainstormen en je hebt besloten welke stijl en ontwerp je wilt, is het tijd om een eerste ontwerp te maken. Maak verschillende versies, stijlen, vormen en maten. Oefening baart kunst. Je bent hier tenslotte nog steeds bezig je idee een beetje vorm te geven.
Belangrijk om in gedachten te houden bij het maken van een logo, is hoe het logo er op verschillende oppervlakken uit zal zien. Een logo moet de aandacht van mensen trekken en tegelijk een boodschap overbrengen. Zorg er daarom voor dat het logo opvalt op grote oppervlakken zoals banners en kleine oppervlakken zoals flyers of visitekaartjes. Ongeacht waar het logo op wordt aangebracht, het moet opvallen en direct duidelijk zijn.
Denk ook eens na over de kleuren die je gebruikt. Hoe ziet het logo eruit op een witte achtergrond? Hoe ziet het logo eruit op een gekleurde achtergrond? Het is belangrijk om beide vragen goed te overwegen. Het kan namelijk zo zijn dat een logo op een andere kleur achtergrond anders uitvalt dan je in gedachte had!
Als je eenmaal je eerste ontwerpen hebt gemaakt, kies je de beste versie die je hebt gemaakt. Verbeter deze versie tot minstens drie verschillende versies van de kladversie. Ga steeds verder in detail. Let op de kleuren en het lettertype. Gebruik een online logo maker of laat iemand anders je helpen. Gebruik verschillende kleuren en lettertypen waarvan je denkt dat ze het beste bij jouw merk passen. Oefening baart kunst!
Als je klaar bent, vergelijk je de gemaakte logo’s en zet je deze tegenover elkaar af. Laat iemand een kijkje nemen en zijn of haar input geven. Het is het beste om dit aan iemand te vragen die je niet kent! Het klinkt wat vreemd, maar iemand die je goed kent zal een antwoord geven dat jij zou willen horen! Ga de straat op en vraag eens rond naar de mening van de mensen om je heen!
Als je eenmaal hebt besloten met welk logo je aan de slag gaat, verfijn je het en pas je alle kleine details toe. Maak er verschillende versies van. Je weet nooit of je het ooit nodig hebt.
Tip; Houd verschillende versies voor verschillende doeleinden - voor drukwerk, web, met een transparante achtergrond, witte achtergrond, voor een klein bestand, groot bestand. Een kleine moeite nu je toch het bestand van je design open hebt staan, maar het maakt je leven zoveel makkelijker als je je logo gaat gebruiken!
Nu ben je klaar om je logo te gebruiken. Verspreid het overal - dat is dé manier om herkend te worden. Tijd om je e-mail handtekening, social media pagina’s en website aan te passen én om je nieuwe huisstijl producten af te drukken!
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.