Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Is jouw drukwerkmarketing effectief? Printmarketing performance werd vroeger vooral gecontroleerd door de verkoop en het aantal nieuwe klanten te observeren. De resultaten waren zo natuurlijk niet goed te beoordelen, maar het was de enige manier om het succes van je campagne te meten.
Technologie heeft het gemakkelijker gemaakt om de ROI (return on investment) van offline campagnes te berekenen en bij te houden. Hieronder vind je een aantal methoden om het succes van jouw drukwerkmarketingcampagne te meten.
Volg het aantal verkopen en het verkeer van jouw winkel of online kanalen voor, tijdens én na jouw offline marketingcampagne. Wat zie je? Wordt er meer verkocht? Heb je meer likes op je Facebookpagina? Dat wil natuurlijk niet per se zeggen dat het door je printcampagne komt, maar het is wel een manier om de effectiviteit van je campagne in te schatten.
Onthoud: al je andere marketingactiviteiten moeten constant zijn voor, tijdens én na de lancering van je drukwerkmarketing om de effectiviteit goed te kunnen testen.
Er is niets mis met vragen stellen aan klanten, bijvoorbeeld over hoe ze jouw bedrijf hebben gevonden. Hebben ze je gevonden via jouw drukwerk? Mond-tot-mondreclame? Of kwamen ze simpelweg binnenlopen uit nieuwsgierigheid? Een perfect moment om dit te vragen is als iemand zich online registreert.
TIP Geef klanten een reden om feedback te geven door ze kortingen, speciale aanbiedingen of goodies aan te bieden.
Nu we het toch hebben over gratis spullen. Laten we eerlijk zijn, niemand kan een mooie korting weerstaan. Deel coupons uit of zet een kortingscode op je flyers of posters die mensen kunnen gebruiken wanneer ze iets bij je willen kopen. Het aantal mensen dat je kortingscode gebruikt zegt niet hoeveel mensen je campagne voorbij hebben zien komen, maar geeft wel perfect aan hoeveel mensen je drukwerk zagen en daardoor iets kochten.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Hoewel je niet het aantal mensen dat naar je flyers, posters of banners kijken kunt monitoren, kun je wel analyseren hoe erop wordt gereageerd. Je kunt offline marketing gebruiken om mensen richting een specifieke online pagina te sturen. We raden je aan om een korte URL-code te gebruiken die alleen wordt gebruikt in je printmarketing. Deze moet leiden naar een landingspagina op je website, in plaats van naar de homepagina. Gebruik Google Analytics vervolgens om de resultaten bij te houden.
TIP In plaats van een URL kun je ook een QR-code gebruiken. Zo kunnen klanten de code gemakkelijk scannen met hun smartphone. QR-codes kunnen klanten automatisch doorverwijzen naar een landingspagina of andere online kanalen.
Het gebruiken van relevante hashtags is een andere manier om de effectiviteit van je drukwerkmarketing te meten. Mensen zullen de hashtag gebruiken als ze over je campagne praten.
TIP Zorg dat mensen iets kunnen winnen door te reageren op je marketingcampagne. Op die manier zullen ze eerder gebruik maken van de hashtag.
Nu je weet wat de verschillende meetmethodes zijn, kun je je printmarketing gaan testen.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.