Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Het opladen van een elektrische auto is een stuk goedkoper dan benzine of diesel tanken. De prijs per kWh voor het opladen van je auto kan echter behoorlijk variëren en natuurlijk wil je die kosten zo laag mogelijk houden. Lees hier alles over de kosten van het opladen van je elektrische auto.
De prijs die je betaalt voor het thuis opladen van je elektrische auto is de standaardprijs voor elektriciteit van je energieleverancier. We gaan uit van gemiddeld € 0,22 per kWh (prijsniveau januari 2020). Heb je een meter met dubbeltarief, dan kun je profiteren van laden tegen het lagere daltarief. Bij sommige elektrische auto’s kun je zelf de gewenste tijden voor het laden instellen.
Zonnepanelen zijn een ideale combinatie met een elektrische auto en thuisladen. Over het algemeen is een installatie met zonnepanelen na 7-8 jaar terugverdiend. Daarna is de opgewekte stroom dus min of meer gratis voor jou!
Er is in ons land geen standaard tarief voor onderweg laden bij (semi)publieke laadpalen. Bij publiekelijk laden mag de laadpaalexploitant niet zondermeer eigen tarieven bepalen, maar gebeurt dit in overleg met de gemeente of provincie (tot € 0,36 per kWh). Bij (semi)publiekelijk laden, zoals in een parkeergarage, is er vaak wel de vrijheid om zelf de tarieven te bepalen. Soms zijn de tarieven dan € 0,44 per kWh.
Behalve de prijs per kWh geldt er in sommige gevallen een starttarief of een aanvullend tarief per minuut of per uur. Een ‘per minuut’ tarief, kom je vooral in Duitsland tegen, waardoor de laadkosten soms behoorlijk kunnen oplopen. Om het zogenaamde laadpaalkleven tegen te gaan, wordt er soms ook een boetetarief per minuut gerekend wanneer je langer blijft staan dan noodzakelijk is. Steeds meer elektrische auto’s komen met een app waarmee je kunt controleren of je auto al is opgeladen. Zo kun je een boete voorkomen.
Sommige aanbieders bieden je een abonnement met een vaste prijs per maand en een lager laadtarief. Buiten de kosten voor het gebruik van een publieke laadpaal, worden er in de meeste gevallen transactiekosten per laadsessie berekend voor het gebruik van je laadpas.
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
De kosten voor het opladen van je elektrische auto worden meestal niet aangegeven bij een publieke laadpaal. Met sommige apps zoals oplaadpunten.nl zijn die kosten wel te zien, maar ook dan niet altijd en je hebt geen garantie dat die informatie helemaal up-to-date is.
Uiteindelijk zie je pas achteraf op je factuur wat het laden onderweg precies heeft gekost. Gemiddeld zijn de laadkosten bij publieke laadpunten in Nederland € ,23 per kWh. Maar omdat bij semi-publieke laadpunten de gemeente niet altijd eigenaar is van laadplek en dus geen zeggenschap heeft over maximale tarieven, kan de prijs soms oplopen tot € 0,44 per kWh (bijvoorbeeld bij parkeergarages of wegrestaurants).
TIP Lees in dit kennisartikel meer over welk vervoersmiddel je kunt kiezen als ondernemer en wat de fiscale regels zijn.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!