Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
In Nederland hebben we de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Maar hoe werkt het in België om zelfstandig ondernemer te worden? En wat doe je als je als Nederlandse zzp'er een klus in België hebt? Dat lees je in dit kennisartikel.
Als je als Nederlandse zzp’er een klus gaat doen in België moet je je aanmelden bij Limosa. Dit is wettelijk verplicht. Via dit platform meld je dat je een opdracht in België hebt. Let op dat je dit doet vóór je begint met de opdracht. Het zorgt ervoor dat jouw Belgische opdracht- of werkgever geen sociale premies en dergelijke hoeft af te dragen. Dit meldingsbewijs, Limosa-1, voorkomt dat je strafrechtelijke of administratieve sancties oploopt. Doe je geen melding? Dan riskeer je een boete die kan variëren tussen € 2.400 en € 24.000.
Daarnaast moet je als zzp’er in het bezit zijn van een identiteitsbewijs, zorgverzekeringspas, bewijs van inschrijving van de KvK en een Europees btw-nummer.
Op de website van Limosa vind je meer informatie.
De eerste stappen naar het zelfstandig ondernemerschap in België verschillen niet zoveel van die in Nederland. Het is in ieder geval belangrijk dat je start met (markt)onderzoek. Hoe realistisch en haalbaar is jouw plan? In België is het Startkompas in het leven geroepen, een manier waarmee je de haalbaarheid van je plannen onderzoekt en hulp krijgt bij het maken van je ondernemingsplan. Daarover lees je hier meer.
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen als je als ondernemer wilt beginnen in België, waaronder:
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Als je als inwoner van België wil starten als zzp'er, moet je in de meeste gevallen kunnen bewijzen dat je basiskennis bedrijfsbeheer hebt. Dit doe je door middel van een diploma, getuigschrift of bewijs van praktijkervaring. Lees hier meer.
Ook is het belangrijk dat je een bankrekening (zichtrekening) opent bij de bank. Daarna kies je in welke rechtsvorm je gaat starten: een eenmanszaak of vennootschap zoals bvba, nv of vof.
De volgende stap is je inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), de databank waar alle Belgische ondernemingen zijn opgeslagen.
LET OP Dit kun je niet zelf doen, maar gaat via andere diensten, zoals een ondernemingsloket. Via deze link vind je de dichtstbijzijnde ondernemingsloketten. Via het KBO krijg je een ondernemingsnummer (dit is ook je btw-nummer). Vanaf dat moment kun je facturen uitschrijven.
Heb je meer vragen? Kijk dan ook eens op ikwilstarten.be of vlaanderenonderneemt.be.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.