Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Beurzen zijn de perfecte plek om potentiële klanten te ontmoeten. Maar het aanknopen van een gesprek is makkelijker gezegd dan gedaan is. Het kan zelfs best eng zijn. Geen zorgen, wij helpen je het ijs te breken. Met deze gespreksopeners word je binnen mum van tijd de koning of koningin van de beurs.
Een interessante display is verreweg het belangrijkste element om een gesprek mee te kunnen starten. Het maakt mensen nieuwsgierig naar jouw bedrijf. Zet bijvoorbeeld samples of prototypes van je product neer, hang een infographic op of speel een videopresentatie af over jouw diensten. Dit soort middelen helpen bij het openen van een gesprek.
Als zzp’er weet jij als de beste waar jij goed in bent, je klanten betalen je er immers voor. Stel dat je gespecialiseerd bent in bedrijfsvideo's en dat je op een beurs voor eventmarketing staat. Probeer dan jouw beursstand zó in te richten dat jouw kwaliteiten direct zichtbaar worden met een trailer met je beste video’s.
Hier zijn manieren om een gesprek te beginnen:
Mensen praten graag over zichzelf, probeer het maar eens uit. Zorg dat je open vragen stelt en naar hun eigen situatie vraagt. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker een band opbouwt met de potentiële klant. Ook kom je er op deze manier achter welke motivaties de klant heeft en hoe je daarop met jouw diensten kan inspelen.
Onthoud: bezoekers komen langs om uiteenlopende redenen, dus pas je open vragen aan op iedereen die je spreekt.
Een aantal goede voorbeelden van open vragen zijn:
In plaats van direct je product of dienst proberen te verkopen, kan je een vraag stellen waarmee je achter concrete problemen komt die mensen ervaren. Daarbij kun je de oplossing die jouw producten of services bieden benadrukken. Deze strategie zal hun aandacht grijpen en ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Als ze het genoemde probleem ook echt ervaren, kun je jouw product introduceren.
Voorbeeld:
De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!
Dit is een standaard en eenvoudige openingsvraag. Of de beursbezoeker nu wel of niet iets weet van jouw bedrijf, producten en diensten, met dit soort vragen begin je gemakkelijker over jouw product of dienst.
Voorbeeld:
Product- of servicedemonstraties zijn een geweldige manier om een verkooppraatje te beginnen. Het is een goede kans om het met je potentiële klanten over de voordelen van jouw product te hebben. Het biedt gelijk de kans om het product uit te proberen en te kijken of het iets is wat ze zouden willen kopen.
Als je klaar bent met de demo maar de klant twijfelt nog, dan kun je een visitekaartje, brochure of catalogus aanbieden voor als ze er in de toekomst nog eens op terug willen komen.
Voorbeeld:
We houden allemaal van gratis voorproefjes, een klassieke manier om een gesprek aan te knopen. Bijna alle bedrijven die dit kunnen doen, maken er gebruik van.
Als je beursbezoekers een voorproefje van jouw product geeft, kun je gelijk duidelijk maken wat jouw product onderscheidt. met een sample geeft je bezoekers de mogelijkheid je product te leren kennen en vergroot je de kans dat ze het kopen.
Je kunt ze ook een canvas tas aanbieden waar je jouw product en een flyer met informatie over jouw bedrijf en producten in stopt. Als je iets gratis uitdeelt, zullen mensen sneller geneigd zijn te stoppen en even een praatje te maken.
Voorbeeld:
Betrek voorbijgangers met een spelletje of uitdaging. Geef bedrukte notitieblokken, pennen of andere prijzen weg, of ze nu winnen of niet. En zorg ervoor dat de spelletjes en uitdagingen goed passen bij je bedrijf.
Voorbeeld:
Met deze gespreksopeners wordt het gemakkelijker om een verkooppraatje op te starten, zonder dat dit opdringerig overkomt. Houd daarbij wel in je achterhoofd dat de daden die je daarop laat volgen minstens zo belangrijk zijn als je woorden.
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.