ZZP Stappenplan
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
De Kamer van Koophandel is bezocht, de papieren zijn ondertekend. Gefeliciteerd, je bent zzp'er/freelancer! Nu kan de speurtocht naar opdrachten beginnen. Niet alleen voor de beginnende zzp'er is het vinden van werk vaak de grootste uitdaging, ook de ervaren freelancer herkent het probleem dat zijn ambitie niet gelijk loopt met het aantal binnenkomende opdrachten. Hieronder vind je handige tips voor het vinden van opdrachten.
Voor je jezelf op het slagveld van freelancers en opdrachten stort, is het belangrijk om even goed naar jezelf te kijken. Wat straal je met je bedrijf uit? Heb je alle zaken goed op orde? Een freelancer die een goede indruk achterlaat bij een opdrachtgever wordt eerder nog eens ingehuurd. Zo maak je constante toestroom van opdrachten een stuk waarschijnlijker.
Het is belangrijk dat je zelf weet wie je bent en wat je wilt uitstralen. Daarom is het ook belangrijk dat je weet waar je goed in bent. Wat wil je betekenen voor jouw klanten? Wat zijn jouw ‘Unique Selling Points’: wat maakt jou uniek? Waarom moet een opdrachtgever jou inhuren?
Gebruik deze informatie voor een brochure, mailingactie of je eigen website. Vervolgens bepaal je je doelgroep: wie kan jouw diensten het beste gebruiken? In welke markten maak je de meeste kans? Maak eens een lijst met potentiële klanten.
TIP Trek eens de stoute schoenen aan: gewoon bellen die gewenste klanten!
Als je profiel duidelijk is en de zaken op orde zijn, dan is het tijd om te zorgen dat je gevonden wordt door opdrachtgevers. Die vinden jou online. Elk online profiel van je onderneming moet in lijn zijn met wat je doet en wie je wilt zijn. Plaats een goed digitaal portfolio en zorg voor referenties. Dan hebben opdrachtgevers direct een beeld van je kwaliteiten.
TIP Onderstaande gratis downloads geven je meer informatie over marketing, online vindbaarheid en naamsbekendheid!
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
Een goede manier om nieuwe contacten te ontmoeten is netwerken. dat kan overal: op netwerkborrels, maar ook bij recepties, beurzen en congressen, verjaardagen en zelfs in de supermarkt. Zorg in elk geval dat je in een paar regels kunt vertellen wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent.
TIP Bezoek eens naar een netwerkborrel in jouw vakgebied. Zo blijf je op de hoogte van nieuwtjes, doe je nieuwe kennis op, houd je je vak bij en kom je in contact met potentiële partners en opdrachtgevers. Zinvol en nog gezellig ook!
Komen de opdrachtgevers niet naar jou, dan kom jij naar de opdrachtgevers via online platformen. Maak een profiel aan en vermeld hierin duidelijk wat jouw expertise is en wanneer je beschikbaar bent. De kosten van deze opdrachtensites zijn relatief laag en bovendien aftrekbaar als ondernemer.
TIP Er komen constant nieuwe opdrachten online en je hoeft alleen een offerte uit te brengen op de opdracht die past bij je onderneming. Daarna zal de opdrachtgever contact met je opnemen als jij de professional van zijn keuze bent. Gemak staat centraal op deze online platformen. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Een gevleugelde uitspraak is dat je als freelancer of zzp'er bent wie je kent. Je netwerk – en ook het netwerk van je netwerk - is je opdrachtgever. Zorg dat iedereen die je ontmoet weet wie je bent en wat je doet. Het zou zomaar eens je grootste toestroom van opdrachten kunnen worden.
Een eenvoudige manier om aan je netwerk te werken is het gebruiken van social media zoals LinkedIn, Facebook en X. Zorg voor een goed profiel, deel waar je mee bezig bent, deel je kennis en geef eventueel ook aan dat je binnenkort beschikbaar bent. Steeds meer recruiters gebruiken LinkedIn en X (voorheen Twitter) om tijdelijke opdrachten bekend te maken en daar kandidaten voor te vinden. Daarnaast kun jij natuurlijk ook opdrachten vinden.
TIP Gebruik LinkedIn en X niet té commercieel. Het gaat meer om het delen van kennis en ervaringen. Facebook is een veel commerciëler medium.
Zorg voor goed contact met oud-werkgevers, voormalige opdrachtgevers, maar ook oud-klasgenoten, buren en natuurlijk familie en vrienden. Wanneer je opdracht bijna ten einde is, kun je hen vragen of zij iets nieuws voor je weten. Of misschien kunnen ze je ergens introduceren?
Natuurlijk moet je een netwerk continu onderhouden. Bel dus niet alleen als jij hen nodig hebt. Wat kan jij jouw netwerk bieden? Kun je contacten leggen, meedenken over diensten, heb je een mooie ruimte? Biedt ook eens iets aan zonder er iets voor terug te vragen. Het gaat om geven en nemen.
TIP Heb je veel relaties en opdrachtgevers? Overweeg dan om je klantgegevens in een CRM systeem vast te leggen. Het bespaart je al snel een hoop tijd (en tijd is geld!) en bovendien leidt het gebruik van een CRM tot hogere omzet uit je lead. Daarnaast bieden de meeste CRM systemen de mogelijkheid om klantgegevens direct in te zetten voor (e-mail)marketing.de investering in een crm-systeem. Een selectie van interessante CRM-pakketten vind je hieronder.
Heb je je nieuwe opdrachtgever(s) gevonden? Voorkom dan dat er twijfel ontstaat of het een dienstbetrekking betreft. Zorg voor een modelovereenkomst. Als freelancer of zzp'er geef je - samen met je opdrachtgever - met deze modelovereenkomst duidelijkheid over je fiscale status en voorkom je dat er twijfel ontstaat of je schijnzelfstandig bent.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.