Op zoek naar hulp in jouw regio?
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Een goede en persoonlijke offerte kan het verschil maken tussen een droomopdracht of met lege handen staan. Met een goede offerte laat je zien dat je je klant begrijpt en dé oplossing hebt voor zijn probleem. Onderstaande tips kunnen je verder helpen bij het maken van een goede offerte.
De eerste indruk heb je al gemaakt in een persoonlijk acquisitiegesprek. Met een ijzersterke offerte kop je vervolgens de bal in het doel en sleep je de klus binnen. Althans, dat is het doel. Een offerte is meer dan een prijsopgave, het is ook een visitekaartje. Een document waarin je vastlegt wat jullie samen afspraken vastleggen over de te verrichten werkzaamheden, planning en kosten.
Met een goede offerte voorkom je dat er later onduidelijkheid ontstaat over wat je van elkaar mag verwachten. Als je tijdens het maken van de offerte niet meer zeker weet wat de afspraken ook alweer waren, bel dan gerust even voor extra informatie. Een mooie gelegenheid om opnieuw een goede indruk te maken!
Een goede offerte begint met het juiste gereedschap. Grofweg, heb je hiervoor 2 opties: een offerte maken in Excel/Word of met een specifiek offerteprogramma.
Je offertes maken in Excel of Word is gratis maar kost je tijd om je offerte af te stemmen op de klant en goed op te volgen zodat de kans op een opdracht groot is. Je kunt dan ook tijd besparen door je offertes te maken en versturen met een online programma. Binnen deze programma’s maak je met diverse templates een professionele offerte in jouw huisstijl. Je kunt deze digitaal laten ondertekenen door de klant en zet ze vervolgens in een paar klikken om in een factuur.
We kunnen de volgende offerte programma’s aanraden:
Anders dan bij een factuur zijn er weinig (wettelijke) voorschriften waaraan een offerte moet voldoen. Uiteraard bevat een offerte een aantal vaste onderdelen, maar verder ben je helemaal vrij.
Bovenal geldt: een offerte moet duidelijk maken dat je de vraag van de klant begrijpt. En dat jouw dienst of product het juiste antwoord op die vraag is. Een goede offerte is niet te kort, want dan lijkt het alsof jouw dienstverlening weinig om het lijf heeft, maar ook niet te lang. Je opdrachtgever moet er niet bij in slaap vallen.
Daarnaast is een offerte persoonlijk, je schrijft deze toe naar de situatie van de klant en refereert aan het gesprek dat jullie eerder hadden. Een "doodzonde" is om met zoek-en-vervang een standaardofferte aan te passen. Laat zien wie jij bent! Heb je een creatief product of een creatieve dienst? Zorg dan voor een creatieve offerte.
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Je kunt standaardbepalingen gebruiken als je zaken doet met klanten en opdrachtgevers. Dit zijn de algemene voorwaarden. Op deze manier hoef je niet bij elke transactie af te spreken onder welke voorwaarden je bijvoorbeeld levert. Het is belangrijk dat jouw algemene voorwaarden voldoen aan de actuele wetgeving en zijn opgesteld door een ervaren jurist.
Wil je zeker zijn van een goede offerte? Download hieronder dan twee gratis voorbeelden!
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.