Eind jaren '90 begon bol.com als online winkel met het verkopen van boeken en later breidde het aanbod uit naar cd’s, films, Engelstalige boeken, elektronica en telefoons. Vanaf 2007 werd het ook mogelijk om zelf te producten verkopen via de webshop - denk aan tweedehands artikelen, als studieboeken. En sinds 2011 kunnen ook lokale ondernemers hun producten verkopen via bol.com.
Bol.com is daarmee getransformeerd van winkel naar platform: een platform waarop ondernemers in Nederland en België hun assortiment ook kunnen aanbieden.
Samenwerken met bol.com
Belangrijk is dat jij en bol.com als samenwerkingspartners bij elkaar passen. Daarbij heb je, om je aan te melden, een Kamer van Koophandel- en een btw-nummer nodig. Ook dienen je artikelen binnen de bestaande categorieën van bol.com te passen. En als je eenmaal artikelen verkoopt zijn natuurlijk tevreden klanten belangrijk, daarvoor geldt een aantal servicenormen. Hier vind je een handige checklist!
De voordelen van verkopen via bol.com
- Je bereikt ruim 9 miljoen potentiële klanten
Bol.com behoort tot in de top 5 van meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland en staat bekend om haar goede service. In 2018 werd bol.com voor de vierde keer op rij verkozen tot ‘Sterkste retailmerk van Nederland’. Het bedrijf heeft zo’n 9 miljoen klanten in Nederland en België – die jij dus ook kunt bereiken.
- Een verkoopaccount bij bol.com is gratis
Je betaalt alleen een bemiddelingsbijdrage als je daadwerkelijk iets verkoopt. Hoe hoog deze bijdrage is, is afhankelijk van de categorie van jouw artikel. De bijdrage bestaat uit een vast bedrag per artikel en een percentage van de verkoopprijs.
- Online marketing wordt voor je gedaan
Voor deze bijdrage zorgt bol.com onder andere voor een optimale vindbaarheid via Google. Het is je wellicht wel eens opgevallen dat bol.com hoog in de zoekresultaten verschijnt. Als je ook jouw artikelen aanbiedt bij bol.com heb je dus meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen.
- Een extra online winkel
Het opbouwen en onderhouden van eigen webshop vraagt tijd, geld en kennis. Door samen te werken kun je gebruik maken van de e-commerce kennis van de specialisten van het platform. Zo start jij een extra online winkel zonder zelf naar de techniek om te hoeven kijken.
- Kennis van de markt
Bol.com heeft als geen ander kennis van de (lokale) e-commerce markt, weet wat er speelt en investeert in innovatie. Daardoor blijft bol.com geliefd bij klanten – en dat is ook een groot voordeel voor jou als partner!
- Automatisering mogelijk
Werk je voor je eigen webshop al in een softwaresysteem? Dan is het mogelijk om deze te koppelen via bol.com, zodat je onder andere je bestellingen beter kunt behandelen en prijzen kunt invoeren. Zo kun je al je verkopen vanuit één plek beheren.
- Je kunt gebruik maken van de dienst Logistiek via bol.com
Stel: je wil een snelle verzending (de volgende dag in huis of avondlevering) of wilt je artikelen ook in het buitenland kunnen leveren. Dan kun je de logistieke zaken uitbesteden aan bol.com. Jouw artikelen worden dan opgeslagen in het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk en zij verzorgen dan alles van de opslag- en verzending, tot de retourafhandeling en klantenservice.
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Check deze pagina voor meer informatie.