LinkedIn is een online sociaal netwerk, dat gericht is op vakmensen. Het werd opgericht in 2003 en telt meer dan 7 miljoen Nederlandse LinkedIn-accounts; dagelijks bezoeken 700.000 landgenoten dit platform.
Wat is LinkedIn?
Eigenlijk is LinkedIn een overzicht van jouw ervaring en opleidingen (interactief cv) met de mogelijkheid om te "linken", of netwerken, met anderen. Voor jou interessante contacten kun je uitnodigen om met jou te linken. Daarnaast heeft LinkedIn allerlei groepen waar mensen samen komen voor het delen van informatie en stellen van vragen, maar ook voor het aanbieden van diensten, vacatures en (interim) opdrachten.
LinkedIn is dan ook om uiteenlopende redenen erg interessant voor zzp'ers. Je kunt het platform benutten om acquisitie te doen, te reageren op opdrachten, of om diensten en producten te promoten. Ook kun je er gemakkelijk achtergrondinformatie vinden over gesprekspartners en potentiële opdrachtgevers, zodat je goed voorbereid een zakelijk gesprek kunt aangaan.
Interessant is ook om je opdrachtgevers te vragen een referentie te geven, die dan op LinkedIn zichtbaar is. Handig omdat nieuwe opdrachtgevers die referenties ook kunnen zien. Als je een profiel maakt, heb je direct een openbaar cv en speel je jezelf gemakkelijk in de kijker bij potentiële opdrachtgevers.
Profielpagina (online cv)
Potentiële opdrachtgevers kunnen op jouw LinkedIn profiel zien wie je bent, wat je doet en deed, welke opleidingen je hebt gevolgd en wat jouw kennis en ervaring is. Dat kan ook een valkuil zijn. Stel dat je HBO werk- en denkniveau hebt maar je hebt geen afgeronde HBO-opleiding: dan is dat voor iedereen duidelijk. Je vult immers in je profiel je opleiding in, die zichtbaar is op LinkedIn.
LinkedIn is een zakelijk platform. Het is dan ook belangrijk om je werkervaring goed naar voren te laten komen in je profiel. Wat heb je allemaal gedaan, waar was je verantwoordelijk voor? Veel opdrachtgevers kijken als eerste op LinkedIn om een indruk van je te krijgen. Je hebt weinig kans voor uitleg, in tegenstelling tot een persoonlijk gesprek. Let dus goed op hoe je je profiel opstelt op LinkedIn.
Acquisitiemogelijkheden
LinkedIn wordt vaak gebruikt om kandidaten te werven voor tijdelijke opdrachten waar jij op kunt reageren, en om diensten, producten en events te promoten. Zorg wel dat jouw profiel interessant, goed geformuleerd en volledig is. Een onvolledig profiel (vanwege bijvoorbeeld ontbrekende werkervaring of profielfoto) is niet aantrekkelijk om te bekijken. Als er informatie ontbreekt of als je ervaring niet goed genoeg naar voren komt, is de keuze tussen jou en iemand die zich wél goed profileert snel gemaakt.
Sluit aan bij groepen
Binnen LinkedIn kun je je aansluiten bij allerlei groepen. Bekijk welke groepen voor jou relevant zijn om vragen beantwoorden, te reageren op oproepen of zelf een discussie te starten. Verder zijn groepen bedoeld om kennis en ervaringen te delen. Kijk maar eens naar onze groep via deze link (en sluit je gerust aan!) Deel je kennis met anderen of stel vragen, ons motto is niet voor niets: "samen sterk voor zzp'ers".
Gratis handleiding?
Wil je alles weten over LinkedIn? Social media-trainer Corinne Keijzer schreef een handleiding. Dit gratis e-book kun je onderaan dit artikel downloaden. Lees ook wat je als zzp'er kunt met Twitter.