Bij het starten als zzp’er in de transportsector komt veel kijken. Als werknemer wordt alles voor je geregeld door je werkgever, start je als zzp’er dan moet je alle randzaken zelf regelen. Als je als zzp'er in de transportsector gaat werken komen daar nog extra aandachtspunten bij.
Stappenplan starten als chauffeur
Voor iedere startende chauffeur is het van belang om je goed te oriënteren en voor te bereiden. Om je daarbij te helpen hebben wij een handig algemeen stappenplan gemaakt welke je kunt doorlopen. Na afloop ontvang je een oorkonde!!
Wanneer je deze stappen doorloopt kom je allerlei aandachtspunten tegen. Denk daarbij aan:
Naast de algemene stappen dien je als zzp'er in de transportsector rekening te houden met de volgende belangrijke zaken:
Algemene Verordening Gegevenbescherming (AVG)
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft betrekking op iedereen die gegevens verwerkt. Wanneer je werkt met een klantenbestand of gegevens van cliënten vastlegt, dan verwerk je persoonsgegevens en ben je gehouden aan de AVG. In dit artikel over de AVG vind je een beknopte uitleg en op de website van de Rijksoverheid vind je een uitgebreide handleiding.
Wet Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA)
De Wet Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) gaat over de zelfstandigheid van ondernemers. Ben je in loondienst of ben je zelfstandig? Als je schijnzelfstandig bent, voldoe je niet aan de voorwaarden van het ondernemerschap. Dat betekent dat je eigenlijk in loondienst bent en niet zelfstandig. Word je gezien als schijnzelfstandige zzp'er in de transportsector? Dan hebben jij en je opdrachtgever een probleem. Zo kun jij dan je belastingvoordelen kwijtraken en jouw opdrachtgever een boete krijgen en achteraf nog sociale lasten moeten betalen.
Bij twijfel kan een modelovereenkomst duidelijkheid scheppen in de relatie tussen jou en je opdrachtgever.
Wet DBA / VBAR (schijnzelfstandig) helpdesk
Heb je vragen als: wat zijn mijn risico's, ben ik schijnzelfstandig of: wat gebeurt er nu de handhaving van de wet (opnieuw) wordt opgepakt?
De helpdesk van Het Ondernemerscollectief staat voor jou en je vragen klaar.
Er zijn een aantal zaken die extra aandacht vragen. Zo is het wettelijk verboden voor transportondernemingen om zzp chauffeurs in te huren die niet bij hen op de loonlijst staan. Chauffeurs moeten namelijk altijd onder de vergunning van het bedrijf rijden. De wetgeving geldt niet als je alleen rijdt met een eigen wagen met een laadvermogen van minder dan 500 kilo. Je valt dan onder de sector koerier en dan heb je geen vergunning nodig. Je kunt dus als zzp’er niet voor transportbedrijven werken, maar wél voor bedrijven in andere sectoren, die gebruik maken van vervoer. Denk bijvoorbeeld aan het transporteren van gereedschap en materialen voor een bouwbedrijf.
Euro vergunning voor zzp’er
Een zzp'er in het wegtransport moet zelf een Eurovergunning bezitten voor beroepsgoederenvervoer over de weg. De vergunning moet op naam staan van de zzp'er. Een zzp'er mag zich dus niet alleen als chauffeur verhuren en rijden met de vergunning van dat bedrijf.
Verzekeringen zzp chauffeur
Als chauffeur werk je met vervoer, gereedschap en mensen, dan kan er altijd iets fout gaan. En dat kan grote gevolgen hebben. Heb je letsel of schade veroorzaakt, dan moet jij daarvoor betalen. Daarom is het verstandig en bij veel opdrachtgevers zelfs verplicht om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en/of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Er zijn meer verzekeringen die jouw risico’s afdekken. Wij raden je aan om jouw premie te berekenen via deze pagina en persoonlijk verzekeringsadvies in te winnen.
Voorbeelden uurtarieven zzp chauffeur
Als zzp chauffeur bepaal jij je eigen uurtarief. Maar het vaststellen van je uurtarief als zzp’er is niet gemakkelijk. Daarom is het verstandig om eerst uit te rekenen welk uurtarief je nodig hebt om een bepaald bruto-inkomen te kunnen behalen. Dit kun je doen door onze uurtarief calculator te gebruiken.
De uurtarieven voor zzp'ers in de transportsector liggen niet vast en zijn onderhevig aan vraag en aanbod. Daarnaast zijn er veel verschillende eisen aan vaardigheden en kennis en speelt je materiaal een rol. Hierdoor kan het uurtarief behoorlijk variëren. Over het algemeen is het gemiddelde tarief van een chauffeur € 30,80 per uur. Een Eigen rijder verdient gemiddeld € 39,47 per uur.
Je vindt wat voorbeelden van uurtarieven en hoe je ze bepaalt op deze websites:
Wil je weten welke uurtarieven jouw collega zzp'ers rekenen aan opdrachtgevers? Knab bank heeft samen met ons onderzoek gedaan naar uurtarieven van zzp'ers.
Wij begrijpen als geen ander dat het opstarten als zzp’er in de transportsector niet altijd even gemakkelijk is. Start je vanuit een uitkering, zoals de Ziektewet, WW of WIA dan kun je eventueel, in samenwerking met het UWV, kosteloze begeleiding aanvragen via Stichting Startersloket.
Heb je geen begeleiding nodig maar zoek je zo af en toe een klankbord of een andere manier om jouw ondernemerschap te ontwikkelen, word dan lid van Het Ondernemerscollectief.
Onze partners
Boekhoudpakketten vergelijken?
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.
Je bent ingelogd en kunt direct downloaden!
Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!