ZZP Stappenplan
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
Of je nu producten of diensten online verkoopt of niet, als zzp’er kun je bijna niet meer zonder een website. Het merendeel van de klanten begint zijn zoektocht naar een leverancier op het internet. Zorg dus dat je vindbaar bent! Maar hoe bouw je een website als zzp´er? En welke software is het meest geschikt? We leggen het uit in 7 stappen.
Het lijkt een open deur, maar het is o zo belangrijk: een website moet een doel hebben. Zorg dat je dit scherp hebt. Het doel (en de doelgroep) van de website bepalen namelijk de inhoud, structuur en het ontwerp van de website. Wanneer je geen duidelijk doel gesteld hebt met je website, dan weten je bezoekers waarschijnlijk ook niet wat de bedoeling is.
Het doel geeft sturing aan de teksten, afbeeldingen, schrijfstijl, de indeling en al het andere wat er bij het bouwen en beheren van een website komt kijken.
Wat is nu het belangrijkste doel van je website? Maak een plan wat je met je website wil bereiken. Wat voor klanten wil je binnenhalen en hoe wil je dat doen? Hoe ga je ze overtuigen dat jij de beste keus bent? Zorg ervoor dat elke pagina een doel heeft.
Als je een domeinnaam hoort, moet de klant weten hoe je die schrijft. Hou het dus zo simpel mogelijk. Wees dus niet te creatief met woordspelingen in je webadres. Het kan zijn dat je klanten dit niet begrijpen en je daardoor online niet kunnen vinden. Je kunt je eigen (bedrijfs)naam gebruiken als domeinnaam. Maak je kunt er ook voor kiezen om een product dat je verkoopt te gebruiken als domeinnaam.
Denk ook na over de domeinextensie of TLD (Top Level Domain, of topdomein). Het meest gekozen is de .nl extensie, maar je kunt ook kiezen voor .com, .org of .eu of een gratis extensie zoals .tk.
Je domeinnaam checken en registreren? Er zijn veel websites waar jij je domeinnaam kunt registreren. Het makkelijkst is om dit bij dezelfde partij te doen als waar je je website host (zie stap 5).
Wie iets wil publiceren op het internet, heeft een content management systeem (cms) nodig. Je slaat je artikelen op op een hosting server en vanuit daar worden je pagina’s zichtbaar gemaakt op het web en gekoppeld aan je internetadres. In een cms kun je teksten aanmaken en daar beeld en/of video aan toevoegen. Daarnaast kun je allerlei extra toepassingen (plugins) kiezen, zoals een inlogscherm voor klanten of een reactiemogelijkheid voor gasten. Bedenk welk soort toepassingen handig zijn voor je site en installeer deze.
Wil je het simpel houden? Je kunt een weblog beginnen, bijvoorbeeld via Wordpress.
Hoe laat je jezelf zien aan je klanten? Ofwel, hoe geef jij vorm aan je website. Heb je een eigen logo? Welke kleuren en lettertypes gebruik je voor jouw bedrijf? Natuurlijk laat je die terugkomen in je website. Heb je nog geen eigen kleuren en lettertypes? Laat je dan inspireren door de sjablonen.
Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te starten als zzp'ers en ontvang een oorkonde.
Als je website jouw visitekaartje is, geldt dat helemaal voor de homepagina. Hier overtuig je de bezoeker om verder te kijken en bij je terug te komen. Het is dus belangrijk om als zzp'er met je homepagina je beste beentje voor te zetten.
Verkoop jouw bedrijf in één zin. Gebruik bijvoorbeeld jouw slogan. Gebruik maximaal een paar woorden. Dit is voor bovenin de homepagina. Heb je een grote, duidelijke afbeelding voor een goede eerste indruk? Kies voor een pakket, waarbij je gebruik kunt maken van een grote beeldbank met foto’s.
Als je een eigen website gaat bouwen, moet je niet alleen nadenken over een domeinnaam, maar ook over een hostingprovider. De hostingprovider zorgt ervoor dat jouw website een plekje krijgt op een computer (server) en dag en nacht in verbinding staat met het internet.
In Nederland zijn veel verschillende hostingproviders. Het zal je dan ook niet verbazen dat de kwaliteit van deze providers behoorlijk kan verschillen. Waar moet je op letten bij de aanschaf van hosting? Wat past het beste bij jou? Hieronder vind je de 3 belangrijkste checks voor het vinden van de webhostingprovider die bij je past.
Check 1: Hoe veilig is mijn website? Zorg ervoor dat je website niet gehackt wordt en houd hem veilig. Zoek uit of er bijvoorbeeld DNSSEC, SFTP en SSL beschikbaar is.
Check 2: Hoe snel laadt mijn website? Met een snelle website blijven bezoekers langer en heb je grote kans dat je hoger in Google komt. Check daarom hoe snel de servers van de hostingpartij zijn en of dit voor jou voldoende is.
Check 3: Wat krijg ik bij de webhosting? Bepaal hoeveel schijfruimte en dataverkeer je nodig hebt en bedenk hoe belangrijk support voor je is. Hoe eenvoudig is het om je website aan de praat te krijgen? Bedenk welke prijs je daarvoor wilt betalen.
Een website is eigenlijk nooit af. De markt verandert voortdurend en ook de technische ontwikkelingen staan niet stil. Zorg dus dat je met een frisse blik naar je website blijft kijken. Is er iets wat je kunt verbeteren?
Een belangrijke reden om voldoende aandacht te besteden aan onderhoud, is daarnaast online veiligheid. Omdat WordPress zo groot is, proberen veel hackers het systeem te kraken. Gelukkig houdt WordPress hier ook rekening mee en komen er regelmatig updates met de nieuwste beveiligingstechnieken. Let er dus goed op dat je die installeert (dat geldt ook voor plugins en thema’s die je gebruikt).
Lees ook: 6 tips om de digitale veiligheid van je website te verbeteren
Dit zijn de beste softwarepakketten voor zzp’ers van 2024:
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.