Welke investeringen gaan jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen?

Om je bedrijf te laten groeien, is het nodig te starten met investeren. Investeer niet alleen in tastbare zaken, maar ook in je netwerk, online zichtbaarheid en verbetering van je producten(en) of dienst(en). Uitgangspunt hierbij is dat je investeringen de groei opleveren die je nodig hebt voor een gezond rendement.

In het boek 'Experttips voor een succesvolle start als zzp'er' vind je het onderstaande overzicht van middelen waarin je kunt investeren om je onderneming te laten groeien.

Investeren in bedrijfsmiddelen

Met een oude bedrijfsbus waarmee je alsmaar langs de kant van de weg staat, kun je onmogelijk effectief werken. Het geeft ook geen professionele uitstraling aan je bedrijf dus een nieuwe kan vaak geen kwaad. Zo’n bedrijfsmiddel komt daarbij ook nog eens in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). De KIA is een aftrekpost op je winst en verlaagt dus de hoeveelheid Inkomstenbelasting die je gaat betalen. De KIA geldt als je per jaar meer dan € 2.900 investeert in bedrijfsmiddelen. Zit je onder de € 70.603 dan mag je 28% van het investeringsbedrag aftrekken. Investeer je meer dan gelden er tot een bedrag van € 392.230 (2025) andere voorwaarden.

Overigens geldt wel dat elke losse investering minimaal € 450 exclusief btw moet bedragen. Een computer of laptop van € 400 telt dus niet mee voor de KIA, zelfs al investeer je daarnaast ook nog eens € 3000 in andere bedrijfsmiddelen. Lees in onze kennisbank meer over de KIA.

Investeer je in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen dan kom je wellicht ook nog in aanmerking voor de MIA en de VAMIL.

Websiteoptimalisatie en SEO

Investeer niet alleen in bedrijfsmiddelen, maar ook in je website en de optimalisatie voor Google. In de Bloeifase hebben we het hierover gehad onder het kopje ‘Verbeter je online vindbaarheid (SEO)’. Natuurlijk zorg je bij de start dat je zo goed mogelijk vindbaar bent voor potentiële klanten. Maar daarmee ben je niet klaar. Het vergroten van de vindbaarheid van jouw website is een continu proces waarbij je voortdurend moet meten, monitoren en optimaliseren.

Overweeg eens om op dit gebied een specialist in te huren. Die weet precies wat wel en niet werkt en verhoogt het rendement van je marketing inspanningen.

Stop met rommelen in Excel. Investeer liever in een handige app of een slim boekhoudprogramma.

Investeer in automatisering

Van een effectief CRM-systeem tot een systeem waarmee je gemakkelijk je leads kunt volgen: investeren in programma’s en software kan je onderneming naar een hoger niveau tillen. Het maakt niet alleen het ondernemen gemakkelijker, maar levert je ook meer tijd op. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan andere zaken.

Stop met rommelen in Excel om je uren, boekhouding of kilometers bij te houden. Investeer liever in een handige app of een slim boekhoudprogramma dat je tijd bespaart en geld oplevert. MoneyMonk is bijvoorbeeld een effectief programma om je boekhouding op orde te houden. Hiermee maak je snel en gemakkelijk je facturen en houd je via de app al je inkopen bij. Daarnaast rekent MoneyMonk uit wat je moet betalen aan btw. Als je dan ook je zakelijke bankrekening koppelt aan je administratie is het grootste deel van je boekhouding al gedaan. 

Wil je je oriënteren op het aanbod aan handige programma’s voor zzp’ers? Neem dan eens een kijkje op onze vergelijkingspagina’s voor boekhoudsoftware en urenregistratiesoftware.

Investeer in andere zzp’ers of neem personeel aan

Een andere manier waarop je kunt investeren in groei, is door personeel aan te nemen of samenwerkingen aan te gaan met andere zzp’ers. Samen kun je meer dan alleen en als je de juist mensen weet aan te trekken, kun je gerichter en efficiënter aan je doelen werken. In dit kennisartikel lees je hier meer over.

Investeer in kennis en je bedrijfsvoering 

Om vernieuwend en up-to-date te blijven, is het ook nodig om zo nu en dan je bedrijf en je aanbod onder de loep te nemen. Je kunt van tijd tot tijd opnieuw een behoefteonderzoek doen onder je klanten. Kijk ook naar wat je concullega’s doen in dezelfde branche. Doen zij nog steeds hetzelfde? Hebben zij hun aanbod uitgebreid? Is er een gat in de markt waarin jij kunt voorzien? Door de markt en je doelgroep in de gaten te blijven houden, kun je je aanbod beter toespitsen. Het is raadzaam om hierbij gebruik te maken van bijvoorbeeld een ondernemersadviseur die je een spiegel kan voorhouden. Ook is het goed om regelmatig deel te nemen aan webinars en evenementen om zo je kennis en je netwerk op pijl te houden. Zo organiseert Het Ondernemerscollectief regelmatig (online) workshops voor haar leden. Kijk maar eens naar de agenda, zit er wat voor je tussen?

Investeer in je werkplek

Wil je investeren in je werkplek en ben je fan van Apple dan bestaat er zelfs de mogelijkheid om een complete werkplek met MacBook en accessoires te financieren via Amac Pro ZZP-Lease. Ook startende ondernemers zijn welkom. Wil je meer weten over het leasen van Apple producten als startende ondernemer? Lees hier de mogelijkheden.

Investeer in je klanten

Zonder klanten geen bedrijf, dus daarin investeren is essentieel voor langdurig succes. Dat begint al met goed luisteren: wat hebben ze nodig, waar lopen ze tegenaan (bij gebruik van jouw product of dienst) en hoe kun jij daarbij helpen? Vraag om feedback via gesprekken, reviews of enquêtes en gebruik die inzichten om je product of dienst nog beter te maken. Bouw daarnaast een sterke band op door oprechte aandacht, snelle en vriendelijke communicatie en betrouwbare service. Een kleine moeite, zoals een (persoonlijk) bedankje, een kortingsactie voor trouwe klanten of een verrassend extraatje, kan al een groot verschil maken.

Ook na het afronden van een aankoop of dienst is het slim om in contact te blijven. Stuur af en toe een update, deel waardevolle tips via een nieuwsbrief of creëer een online community waar klanten elkaar kunnen inspireren. Blije klanten komen niet alleen terug, maar vertellen het ook door.

Onze partners

Terug naar stappenplan