Het leven als ondernemer bestaat niet alleen maar uit hoogtepunten. Gaandeweg zul je ontdekken dat sommige ideeën toch niet zo levensvatbaar zijn als ze aanvankelijk leken. Of misschien besteed je wel onevenredig veel tijd en energie aan zaken die weinig bijdragen aan je winst. Hoe leer je deze ‘rotte appels' te herkennen, zodat je ze kunt weggooien, op weg naar een gezond bedrijf?
Doe waar je goed in bent
Wanneer je eenmaal een tijdje aan het ondernemen bent, is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij de werkzaamheden waarvan je energie krijgt en waarvan juist niet. Doe je nog steeds klussen die voldoening geven en word je nog blij van je klanten/opdrachtgevers? Gaandeweg kan je zomaar verzanden in opdrachten die eigenlijk niet helemaal aansluiten op wat je het liefst doet. Probeer weer op zoek te gaan naar opdrachten die jou uitdagen, waar je passie ligt en waar je goed in bent. Hierdoor krijg je energie. Dit straal je uit en levert ook vaak snel weer nieuw werk op.
Herken je cashcows!
Cashcows zijn verdiensten waarbij je marges hoog zijn en het werk dat je ervoor moet doen meevalt. Het zijn de producten of diensten waar je zonder al te veel moeite leuk aan kunt verdienen. Ga voor jezelf eens na waar bij jou het ‘gemakkelijke geld’ zit. Concentreer je op die producten of diensten en herken de rotte appels in jouw onderneming, zaken die veel aandacht vragen en relatief weinig opleveren. Probeer daar afscheid van te nemen.
Kies je niche
Durf keuzes te maken. Als je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand. Als je er bent voor iedereen, ben je er voor niemand. Je moet dus kiezen, en hoe concreter hoe beter. Ondernemers die gericht kiezen voor een specifieke markt, zijn al gauw succesvoller dan zij die kiezen voor een massamarkt. Dit komt doordat je dan meer focus hebt, eerder gezien wordt als expert en daardoor een betere positie krijgt in de betreffende markt.