De plannen zijn gesmeed en je kunt niet wachten om je dromen waar te maken: je wilt gaan starten als zzp’er; zelfstandige zonder personeel. Misschien heb je altijd al ondernemer willen worden, of heb je spontaan een origineel idee bedacht dat je in de markt wilt zetten. Hoe dan ook: om succesvol te starten als ondernemer, is een gedegen voorbereiding van groot belang. Hoe beter jij je voorbereidt, hoe flexibeler en veerkrachtiger je bent als ondernemer en hoe groter de kans van slagen is.
In zijn boek ‘Experttips voor een succesvolle start als zzp’er’ heeft Martijn Pennekamp het proces van het starten van een eigen bedrijf uitgewerkt in de ‘Appelboom methode’. Zie je bedrijf als een zaadje dat je plant. Geef je het genoeg aandacht, zonlicht en water, dan kan jouw bedrijf uitgroeien tot een gezonde boom waarvan je de vruchten kunt plukken. De oriëntatiefase kun je zien als het moment waarop jij gaat onderzoeken of en hoe jij jouw appelzaadje gaat planten.
Doe marktonderzoek
Het succes van jouw bedrijf hangt niet alleen af van jouw idee, kennis, vaardigheden en voorbereiding. Het hangt ook samen met wat er speelt in jouw sector. Hoe liggen de prijzen en waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de trends en is er wel toekomst voor jouw branche? Hoe beter jij je informeert over dit soort ontwikkelingen, hoe beter je bent voorbereid op veranderingen in de markt en de wet- of regelgeving.
Branche-informatie kun je op allerlei manieren vergaren. De grote banken zoals ABN Amro, Rabobank en ING publiceren vaak brancherapporten. Deze kunnen helpen om je een beeld te geven van hoe jouw sector er (economisch) voor staat. Goede bronnen van informatie zijn ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Kamer van Koophandel. Ook in de kennisbank op onze website vind je interessante onderzoeksrapporten en cijfers en kengetallen.
Heel veel informatie kun je verkrijgen door online te analyseren wat je concurrentie doet en hoe jouw doelgroep zich gedraagt. In dit kennisartikel leggen we stapsgewijs uit hoe dit werkt.
Breng je netwerk in kaart
Het lijkt een open deur, maar de meest waardevolle informatie krijg je van jouw potentiële opdrachtgevers. Vraag eens hoe ze tegen de ontwikkelingen in de branche aankijken. De bedrijven waarvoor jij graag wilt werken hebben immers al jaren ervaring in de branche en weten als geen ander wat er speelt. Luister naar en leer van je doelgroep. Gebruik hierbij vooral ook je eigen (online) netwerk door contacten aan te halen via bijvoorbeeld LinkedIn of door gewoon de telefoon te pakken. Je kent vaak meer mensen dan je zelf denkt en die hebben vaak ook weer waardevolle contacten.
Je kunt ook veel leren door te praten met mensen die al als zelfstandig ondernemer werken. Het is belangrijk om je een goed beeld te vormen van de valkuilen en de voor- en nadelen van het zelfstandig ondernemer zijn. Waar liepen de ondervraagden tegenaan? Welke tips hebben zij voor jou? Ondernemers vinden het leuk om tips en trucs te delen. Wees dus niet bang om vragen te stellen. Kijk in je eigen kennissenkring wie al ondernemer is of word lid van een ondernemersvereniging.