Om zeker te weten dat je op de goede weg bent, is het heel belangrijk dat je uitzoekt of er überhaupt wel behoefte is aan jouw product of dienst. Door op zoek te gaan naar waar je doelgroep behoefte aan heeft, kun je beter inspelen op de vraag. Je kunt die behoeften onderzoeken door potentiële klanten te vragen naar wat zij precies willen. Dit kun je doen vanachter je bureau, via online onderzoek, maar ook door er actief op uit te gaan en interviews af te nemen.
Beschrijf je doelgroep in detail
Bedenk voor jezelf wie jouw klanten precies zijn. Zijn het consumenten, bedrijven of wellicht beide. Kijk vervolgens of je groepen kunt maken op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, hobby’s, woon- of vestigingsplaats, sectoren, bedrijfsgrootte (in omzet, personeel, filialen etc.) of andere criteria die voor jou van belang zijn.
Vervolgens ga je onderzoeken waar jouw klant behoefte aan heeft.
- Welke vragen heeft jouw klant?
- Voor welke problemen kun jij een oplossing bieden?
- Wat is belangrijk voor hem of haar?
- Wat is een typisch aankoop- of beslismoment voor jouw product of dienst?
- Wie beslist er over de aankoop?
- Welke toegevoegde waarde biedt je product of dienst voor deze groep?
Beschrijf je doelgroep en de kenmerken zo veel mogelijk in detail, zodat er een realistisch beeld ontstaat.
In het boek 'Experttips voor een succesvolle start als zzp'er' formuleert Martijn Pennekamp in totaal 5 vragen die jou helpen om de behoeften van je doelgroep in kaart te brengen.
Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen en formuleer er een antwoord op:
- Waar heeft je doelgroep behoefte aan?
- Hoe groot is je doelgroep?
- Heeft jouw doelgroep de middelen om voor jouw product of dienst te betalen?
- Past jouw doelgroep bij je doelen?
- Heb je affiniteit met de doelgroep?
Door jouw zakelijke doelen en je doelgroep op elkaar af te stemmen, heb je meer kans op succes!