Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Wil je weten of je als zzp'er kosten kunt aftrekken voor de werkruimte in je woning? Maak dan gebruik van het handige hulpmiddel van de Belastingdienst om te zien of je recht hebt op kostenaftrek.
Heb je een koopwoning en werk je thuis? Dan moet de werkruimte eerst als 'zelfstandige werkruimte' worden gedefinieerd.
De Belastingdienst definieert een werkruimte als zelfstandige werkruimte als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken, zoals:
Andere uitgangspunten om vast te stellen of je recht hebt op aftrek van kosten (energie, behang- en binnenschilderwerk, stoffering, inventaris) voor een werkruimte:
Huur je jouw woning en werk je thuis? De huur mag je niet aftrekken. In 2016 maakte de Hoge Raad bekend dat een deel van de thuiswerkende zzp'ers de huurkosten van de belasting af mocht trekken: dit werd twee maanden later alweer ingetrokken.
Heb je vragen als:
*Klik hier voor het invullen van de vragen in de rekenhulp van de Belastingdienst. Een mogelijk resultaat voor het invullen van de vragen in de tool is dat je te zien krijgt: "Jouw situatie is zo dat je beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen. Samen met jouw dienstverlener kun je eventueel jouw persoonlijke situatie aan ons voorleggen".
Neem dan contact op met een door ons netwerk aanbevolen boekhoudkantoor via onze hulp in de regio pagina.
Lees ook: kun je privé energiekosten van een woning aftrekken als zzp'er?
TIP Meer weten over ondernemen? In het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst vind je praktische informatie over premies, belastingen en bijdragen. Download hieronder het gratis handboek.
Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.